tiistai 22. marraskuuta 2011

Avoin kirje Turun kaupunginhallitukselle toriparkin kaavoituksesta

Korkein hallinto-oikeus kumosi odotetusti lokakuun lopussa toriparkin sisältäneen Kauppatorin kaavan, koska geotekniset selvitykset oli tehty puutteellisesti. Nyt kaupunginhallitukselle esitetään maanantain kokoukseen jälleen uutta kaavaa, jonka osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa toriparkki on yhä mukana: "Tavoitteena on myös mahdollistaa torinalainen pysäköintilaitos ja siihen liittyvät yhteydet naapurikortteleihin."

Kaupunginhallituksen tulisi nyt päättää, että toriparkkia ei rakenneta tai suunnitella. Toriparkki on kuvitelma, jota turkulaiset eivät halua ja kaupunki ei tarvitse. Hanke, joka on viivyttänyt Turun keskustan kehittämistä jo parikymmentä vuotta, tulisi nyt lopullisesti haudata. Parkkihallille ei ole tarvetta, sillä kahden korttelin säteellä Kauppatorista sijaitsee Louhen lisäksi seitsemän puolityhjää parkkihallia (Stockmann, Wiklund, Anttila, Eskeli, Julia, Europark P-centrum ja Puutori). Mielipidemittauksissa turkulaisten ja jopa yrittäjienkin selvä enemmistö on vastustanut toriparkkia.

Turun toriparkki Oy ei ole laatinut Toriparkista yleissuunnitelmaa eikä kustannusarviota, ja hanke on jo nyt maksanut kaupungille uskomattomat määrät rahaa ja aikaa pyöriessään päätöksenteko- ja tuomioistuinkoneistoissa vuosikymmeniä. Lisäksi yksityisautoilua ei tulisi suosia ilmastollisista ja terveydellisistä syistä. Rakentaminen myös tappaisi torikaupan, pilaisi torin vuosiksi ja viivyttäisi keskustan kunnostamista.

KHO:n päätöksen perusteluista voi lukea, että toriparkin Yliopistonkadun sivu sekä ajoramppi Yliopistonkadulta ovat pohjavesiolosuhteiden suhteen toteuttamiskelvottomia. KHO ei myöskään muuttanut Turun hallinto-oikeuden päätöksen perusteluja liikenteen osalta. Vaikka geoteknisiä ja liikennettä koskevia selvityksiä tehtäisiinkin lisää, asemakaava tullee siis silti olemaan lainvastainen jollakin toisella kaavavalituksissa esitetyllä perusteella, johon tuomioistuin ei nyt ottanut kantaa. Näin kaupungin kehittäminen viivästyisi edelleen. Turun vetovoiman ei saa antaa enää laskea.

Keskustaa tulisi nyt kehittää nopeasti jo hyväksyttyjen suunnitelmien mukaan, järkevillä ja laillisilla keinoilla. Turku tarvitsee laajan kävelykeskustan, keskustan pyörätieverkon, runkobussit ja pikaraitiotien. On ajan ja rahojen sekä hermojen haaskausta haihatella enää parkkihankkeella, joka selkeästi on lainvastainen ja jo nyt hidastanut keskustan kehittämistä sekä syönyt turkulaisten rahoja vuosikymmenten ajan.


Ystävällisesti,

Turun vihreät nuoret ja opiskelijat ry:n jäsenet ja tukijat
Saara Ilvessalo
Mirjami Asikainen
Tomi Holstila
Taina Ylli
Vaula Metso
Laura Kuusisto
Aleksi Laine
Haron Walliander
Joonas Saario
Julianna Kentala
Sara Luotonen
Emma Kolu
Jukka Vornanen
Kukka-Maaria Wessman
Martti Hänninen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti